Magic Words (to Break a Spell)
Filmmaakster Mercedes Moncada Rodríguez keert terug naar Nicaragua om haar eigen herinneringen en de geschiedenis van het land te onderzoeken. Die herinneringen gaan terug tot 1979, toen de Sandinisten aan de macht kwamen door de familie Somoza te verdrijven, die al sinds 1934 met de hulp van de V.S. aan de macht waren. Het Managua-meer is de vuilnisbelt van de gelijknamige hoofdstad en in 1934 dumpte Somoza hier de as van de door hem vermoorde generaal Sandino. Sindsdien vormt het meer een metafoor voor de vervuilde, want corrupte en corrumperende staat. Het meer wordt niet schoongemaakt, dus de hoeveelheid afval neemt alleen maar toe. Het jaar dat de Sandinisten wonnen is jaar nul, het begin van de hoop en een overwinning van het volk, maar die hoop vervloog snel. De arme pubers van nu hebben het over crack en straatbendes. Jongere knulletjes zitten er naar te luisteren en lachen mee met de stoere verhalen. Toen zaten de pubers in het leger van de Sandinisten. Door hedendaagse mijmeringen af te wisselen met archiefmateriaal vormt de film een raamvertelling vanuit het heden over het verleden.