A Band of Dreamers and a Judge
In een bergachtige regio van Noord-Iran zoekt een groep veertigers een oplossing voor hun problemen. De zaken gaan slecht, de economie zit in het slop, het liefst zouden ze vertrekken. Maar ook dat kost geld. Het enige wat erop zit, is een schat zoeken. Geen gek idee in Iran, waar duizenden jaren geschiedenis en gouden munten in antieke graven, catacomben en grotten voor het oprapen liggen, ook al is schatzoeken streng verboden.
Filmmaker Hesam Eslami wordt opgenomen in de vriendenclub, en volgt de mannen in hun dagelijks leven en in hun zoektocht naar geluk, waarbij ze voortdurend plannen voor het schatgraven uitwisselen. Ze verdiepen zich in wichelroedes, metaaldetectors en minicamera’s om die felbegeerde pot met goud te vinden.
Intussen jaagt de politie op illegale opgravingen, en worden de vrienden op heterdaad gesnapt. Eslami moet bij de rechter uitleggen waarom de opgraving slechts een onschuldig middel is om zijn film te laten slagen. “Gravers zijn dromers”, verklaart hij. Maar dan blijkt dat de mannen niet altijd eerlijk tegen hem zijn geweest. Blijft het een droom of weten ze resultaat te boeken?