Naissance d'un hôpital
In 1980 schrijft de stad Parijs een architectuur-wedstrijd uit voor de bouw van een groot kinderziekenhuis. De voorkeur gaat uit naar een jonge architect, die niet eerder een ziekenhuis gebouwd heeft. Aan de hand van zijn werkjournaal neemt winnaar Pierre Riboulet de toeschouwer mee in het proces van de bouw van het Parijse kinderziekenhuis Robert Debr‚. Via gedetailleerde bouwtekeningen, het maken van maquettes en overpeinzingen over de architectuur in het algemeen, wordt ons een interessante bouwkundeles voorgeschoteld. De muzikale omlijsting met werken van Mahler, Couperin en Bach geeft de film op een bijzondere manier structuur.