Keep on Steppin'
"Er zijn zinnen die ik nooit zal vergeten. Zinnen die me achtervolgen. Ze komen uit de verhalen van mensen die oorlogen, overstromingen of andere ingrijpende gebeurtenissen meemaakten." Die zinnen vormden voor de gerenommeerde Nederlandse fotograaf en filmmaker Marjoleine Boonstra het uitgangspunt voor het project Keep on Steppin', dat wordt gepresenteerd als iPad-app en website en als reeks korte films voor televisie. In vijf poëtische korte films worden we meegenomen naar rampgebieden waar de journalisten inmiddels weer vertrokken zijn. Bosnië, waar sinds de verscheurende burgeroorlog van de jaren negentig nog steeds mensen omkomen door achtergebleven munitie. New Orleans, waar huizen en levens herbouwd moeten worden in de nasleep van orkaan Katrina. Afghanistan, dat sinds het einde van de burgeroorlog in 1992 nog bijna geen dag vrede heeft gekend. En Oezbekistan, waar de vissers een nieuw levensonderhoud moeten zien te vinden nu het reusachtige Aralmeer vrijwel geheel opgedroogd is. De vijf films zijn droomachtige collages van stilstaand en bewegend beeld, voice-overs waarvan soms stukken tekst in beeld worden uitgelicht, met sfeervolle soundscapes. Samen vormen ze een gelaagd mozaïek van wat er rest na de ramp.