Girón
Op 15 april 1961 bombaardeerden anti-revolutionaire strijdkrachten de vliegvelden van San Antonio de los Baños, Ciudad Libertad en Santiago de Cuba in een poging de Cubaanse luchtmacht te vernietigen. Dit incident was een voorteken van een dreigende invasie. De volgende dag, tijdens de begrafenis van de slachtoffers, kondigde Fidel Castro de staat van paraatheid aan. In de ochtend van 17 april gingen in de Varkensbaai huursoldaten aan land. Deze troepen bezetten twee centraal gelegen punten: Playa Larga en Playa Girón. Onderwijl landden parachutisten ten noorden van dit gebied, om zo de enige toegangswegen tot deze stranden, die door het Zapata-moeras liepen, onder controle te krijgen. Op deze manier creëerden de bezetters een machtscentrum in de Varkensbaai, waar zij een voorlopige regering zouden aanstellen. Deze regering moest, met hulp van de Verenigde Staten, de macht overnemen door middel van een slijtagestrijd. De revolutionaire troepen, aangevoerd door Fidel Castro, verplaatsten zich over drie snelwegen en dreven de huurtroepen terug naar Playa Girón. De luchtmacht bombaardeerde de vloot van de bezetters, voerde een luchtgevecht met de vijandelijke vliegtuigen, bestookte hun territorium en gaf bescherming aan de troepen van de landmacht. In de middag van 19 april werd het laatste stuk grondgebied van de huurtroepen door de revolutionairen overgenomen: Playa Girón. Sindsdien staat Playa Girón bekend als de eerste historische nederlaag van de Verenigde Staten in Latijns Amerika. GIRÓN behandelt het tijdsbestek tussen de aanval op de Cubaanse luchtmacht en de overname van Playa Girón door de revolutionaire strijdkrachten. Interviews, reconstructies, newsreels en foto's tonen de gebeurtenissen. GIRÓN is ongetwijfeld een oorlogsdocumentaire, maar behandelt voornamelijk het individu in de oorlog. De verhalen van verschillende personen vormen de rode draad in de film. Deze personen hebben hun anekdotes werkelijk beleefd en spelen deze nu na voor de camara. Piloten vertellen over hun moeilijkste opdrachten of over de dood van een van hun kameraden. Militairen vertellen over de opmars naar Girón langs de smalle wegen en over de veldslagen in het Zapata-moeras. Leden van de alfabetiseringscampagne vertellen over hun gijzeling door de huursoldaten. Al deze mannen en vrouwen zijn niet alleen getuigen geweest van een historisch moment, zij zijn ook mensen die de geschiedenis gemaakt hebben. Zij hebben zich ingezet voor de opbouw en de verdediging van een socialistische samenleving.