The Education of Mohammad Hussein
Tien jaar na 9/11 groeit een generatie Amerikaanse moslims op in een steeds verder gepolariseerde samenleving. In de grootste moslimgemeenschap van Amerika in Detroit vertellen kinderen en tieners over de rol die hun islamitische identiteit speelt in het dagelijks leven. De groeiende segregatie lijkt moslims meer en meer te isoleren: gesluierde meisjes die als doodnormale tieners bakkeleien over Justin Bieber koketteren even moeiteloos met hun vrome gedrag, wedijveren in braafheid en overhoren elkaar op weetjes uit de Koran. Kleine jongetjes kammen YouTube uit op de meest angstaanjagende doemfilmpjes die aankondigen dat de toorn van Allah en het eind van de wereld nabij zijn, en spreken bloedserieus over het belang van hun geloof. Daarnaast vertellen Amerikaanse moslims over hun ontluisterende ervaringen bij de douane of de haatbrieven die ze ontvangen. Ondertussen lopen de spanningen tussen de stadsbewoners hoog op als fanatieke anti-islamactivisten een demonstratie houden. Ze illustreren het heersende onbegrip voor hun islamitische stadsgenoten en islamofobie: "Zij mogen onze spullen opblazen, maar wij mogen geen boek verbranden?" Toch gloort ook hoop: na de demonstratie roepen kerkleiders van alle gezindten in een oecumenische dienst op tot verdraagzaamheid.