Strike a Rock
In de Zuid-Afrikaanse mijnwerkersgemeenschap Marikana opent de politie in 2012 het vuur op stakende werknemers – een ongekend aantal van 34 mannen komt om het leven. Vrouwen uit de gemeenschap beginnen een felle strijd tegen het mijnbedrijf, dat op schandalige wijze de wettelijke huisvestingseisen negeert. Twee oma’s zijn de belangrijkste actievoerders, en de doortastende Primrose weet zelfs een zetel in het parlement te bemachtigen. Dat brengt hun gevecht ineens op een ander niveau. In dit intiem en dichtbij gefilmde verhaal vragen doodarme maar strijdbare vrouwen zich af waarom zij zo weinig terugkrijgen voor het dure platina dat ze dag in dag uit voor rijke Britten moeten opdelven. Hun jarenlange gevecht om rechtvaardigheid en waardering lijkt door de maatpakken van het bedrijf vooral te worden genegeerd. Lukt het de vrouwen om gehoor te krijgen? En is de hechte vriendschap en saamhorigheid in het dorp bestand tegen de krachten in het centrum van de macht, of wordt hun strijd ingezet voor politiek gewin?