Geschiedenis is niet een opeenvolging van veldslagen en verdragen geïnitieerd door belangrijke mannen die daarna vereeuwigd worden als standbeeld. Geschiedenis is het verstrijken van tijd zoals gewone mensen zich dat herinneren. Zo presenteert Peter Kerekes het in elk geval. In het centrum van die herinnering zet hij het zwembad van de Oost-Slowaakse stad Košice.
Tussen de bouw in 1936 en het maken van zijn documentaire verbleekt de herinnering aan de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie, breekt de Tweede Wereldoorlog uit, doet het communisme zijn intrede, vindt de Fluwelen Revolutie plaats, valt de Muur en floreert de EU. Maar in de microkosmos van Košice is het verleidingsspel tussen jongens en meisjes belangrijker dan de grote gebeurtenissen van de twintigste eeuw. Hun verlangens en relaties vormen het werkelijke leven. Hun ouder worden en uiteindelijk sterven is de échte maat van de tijd.
Alleen film, zo laat de regisseur verschillende bezoekers van het stadszwembad zeggen, overleeft ons als drager van de historie. Met een Hitler-lookalike, surrealistische droomscènes en kunstmatig verouderde opnames voorziet de filmmaker ook die opmerking van een ironische knipoog.