The Flowers Stand Silently, Witnessing
Theo Panagopoulos (Griekse vader, in Libanon geboren moeder, Palestijnse grootouders) woont en werkt in Schotland, waar hij twee zwijgende 16mm-kleurenfilms ontdekt die in de jaren dertig en veertig werden gemaakt door een Schotse missionaris die had besloten de bloemenpracht van het Heilige Land te filmen.
In Panagopoulos’ montage van dit bucolische archiefmateriaal zoomt hij gaandeweg in op de Arabische Palestijnen die op de achtergrond te zien zijn. Het resultaat is een elegisch essay over de rol van historisch beeldmateriaal, waarin de duistere schaduw van de eigentijdse gruwelen zich onontkoombaar opdringt.