The Misfortunes of Some
Het is 1981 en Libanon bevindt zich midden in de burgeroorlog, waaraan verschillende groeperingen deelnemen en waar landen uit zowel het Midden-Oosten als het Westen zich in mengen. Hoofdpersoon is ambulance- en taxichauffeur Haj Ali. De titel verwijst naar zijn bijverdiensten als lijkenvervoerder en -verzorger: de dood van zijn medeburgers levert hem een welkome aanvulling op zijn magere inkomen. We kijken als het ware door zijn ogen naar de drukke straten, waar het verkeer tussen wegversperringen moet laveren, en maken via hem kennis met de trotse handelaars in hun winkeltjes langs de kustweg. De scènes worden verbonden door het karakteristieke deuntje en schermbeelden van een computerspel, wat de film een ogenschijnlijk speelse, maar in feite schrijnende ondertoon geeft. Een van de verkopers vertelt dat voor hem christenen, druzen, soennieten of sjiieten gelijk zijn: iedereen heeft immers producten nodig. Als na een bomaanval een aantal winkels verwoest is, slaat de stemming om en wordt er geroepen dat het allemaal één groot complot is. Libanon is een quarantainegebied waar een zieke oorlog wordt uitgevochten over de hoofden van de bevolking.