United Red Army
Linkse radicalen die in de jaren zeventig geweld gebruikten om hun doel te bereiken, werkten daarmee in landen als Bangladesh juist rechtse en islamitische politieke krachten in de hand. Deze opvallend vormgegeven documentaire van kunstenaar Naeem Mohaiemen onderzoekt hoe verleidelijk en gevaarlijk bewegingen zijn die een snelle revolutie en utopieën beloven, vaak door middel van gewelddadige confrontaties met de staat. Dit eerste deel van een geplande trilogie reconstrueert, gebaseerd op historische geluidsopnames uit de verkeerstoren, een vliegtuigkaping in 1977 door het Japanse Rode Leger van vlucht JAL472 naar Dhaka. Een donker beeld toont alleen de uitgeschreven woorden die kaper Dankeshu per krakerige telefoon wisselt met onderhandelaar A.G. Mahmud. Het zijn gespannen, omzichtige gesprekken waarbij veel op het spel staat. De relatie tussen de twee tot elkaar veroordeelde vreemdelingen is er een van macht en vertrouwen. Vrijgelaten gijzelaars, zoals een politicus en een actrice op huwelijksreis, vertelden destijds in een persconferentie wat ze meemaakten. Zo nu en dan maakt de kunstenaar een uitstapje naar zijn woonkamer, waar hij als achtjarig jongetje de kaping volgt in afwachting van zijn favoriete televisieprogramma . maakt deel uit van Mohaiemens nog lopende onderzoeksproject over ultralinkse bewegingen, met essays, foto's en films.