Simply Divine
In 1939 ontmoet een jonge Roemeense vrouw een soldaat. Er ontspruit een liefde, maar de man wordt naar het front geroepen. Ze blijven gepassioneerde brieven schrijven, totdat de jonge vrouw moet verhuizen en ze elkaar definitief uit het oog verliezen. Al die tijd kan zij hem niet vergeten – zullen ze elkaar ooit nog een keer ontmoeten?
In een intiem interview doet de 91-jarige vrouw haar ontroerende verhaal aan haar kleinzoon en coregisseur Bogdan Stamatin. Haar woorden worden aangevuld met olieverf-achtige animaties van regisseur en animator Mélody Boulissière en archiefbeelden, geput uit het in 2013 hervonden archief van de Roemeense fotograaf Costică Acsinte.
Deze korte, licht experimentele documentaire onderzoekt wat er overblijft van een liefdesverhaal na driekwart eeuw en een wereldoorlog, en biedt terloops een inkijkje in de selectieve werking van het geheugen in het geval van een tragische jeugdliefde.