The Land of Silence and Darkness
Werner Herzog maakte een indrukwekkend portret van de destijds 56-jarige Fini Straubinger, een doofblinde vrouw uit de Duitse deelstaat Beieren, die andere doofblinden helpt om niet in een sociaal isolement te geraken. Net als in zijn latere speelfilm JEDER FÜR SICH UND GOTT GEGEN ALLE (1974), gebaseerd op het mysterieuze verhaal van Kaspar Hauser, probeert Herzog, zonder een moreel oordeel te vellen, te laten zien dat mensen met een handicap of ‘afwijking’ niet zielig of ‘minder’ zijn; integendeel, hun manier van leven roept juist bij ons, de ‘normalen’, de vraag op wie we zijn en waarom we doen wat we doen.