Bui doi: Life Like Dust
Ricky Phan is een Vietnamese vluchteling en lid van een bende. Momenteel zit hij een gevangenisstraf uit van 11 jaar wegens een gewapende overval. BUI DOI: LIFE LIKE DUST vertelt zijn levensverhaal aan de hand van een gecompliceerde mengeling van cinéma vérité-beelden - geschoten drie jaar voor zijn arrestatie - en een poëtische visie. Dit levert een genuanceerd portret op van Ricky, die in zijn cel op zoek gaat naar de zin van zijn moeilijke leven. De film slingert heen en weer tussen Ricky's herinneringen aan thuis en zijn recente ervaringen: van zijn jeugd in de straten van het oorlogsvermoeide Saigon tot aan zijn dagen als 'gangster' in de Verenigde Staten, van een nachtelijke ontsnapping uit Vietnam tot aan zijn huidige verblijf in een staatsgevangenis in Californië. Ricky's leven, zoals dat van de meeste Vietnamese bendeleden, is 'bui doi'; 'een leven als stof'. Daarom kan hij alleen maar dromen van wat zijn volgende verblijfplaats zal zijn. BUI DOI: LIFE LIKE DUST werd geproduceerd en geregisseerd door Ahrin Mishan en Nick Rothenberg en is het resultaat van vier jaar werk. Nadat ze een jaar besteed hadden aan het winnen van het vertrouwen van Ricky en de bendeleden, trokken de filmmakers een paar jaar met hen op. Toen zij Ricky's leven als bendelid begonnen vast te leggen, werd het hen duidelijk dat ze voor een goed begrip van deze man zich ook moesten verdiepen in zijn herinneringen aan Vietnam.