Rota ABC
‘Geboren in een buitenwijk van werkenden /in een onderontwikkeld land/ Alleen om onderdeel te zijn van de massa / van een bankroete maatschappij’, zingt de punkgroep Garotos Podres (Verdomde kinderen) in ROTA ABC over thuisstad Sao Paulo. Het is een uiting die kenmerkend is voor een generatie jongeren, wiens ouders in de jaren zestig tot de elite van de arbeidersklasse behoorden. De ouders geloofden in de vooruitgang en ‘de Braziliaanse droom’ maar hun nageslacht ziet alleen het beton, asfalt en de rook die deze droom opleverde. Sao Paulo, de grootste stad van Zuid-Amerika, is voor de jeugd een harde en verwilderde realiteit. De hoofdpersonen van ROTA ABC zoeken hun heil dan ook liever in hun eigen fantasie dan in de idealen van hun ouders. Regisseur en Joris Ivens-jurylid Francisco Cesar Filho won met ROTA ABC diverse prijzen op het Brasilia Film Festival van 1991 en de documentaire werd onder meer vertoond op de festivals van Oberhausen, Locarno en New York. Behalve een tijdsdocument is de film tevens een hommage aan de klassieke productie SAO PAULO INC. uit 1965 van de Braziliaanse regisseur Luis Sergio Person.