Transition
Terwijl het Japanse jongetje Terasu zich van stralende baby ontwikkelt tot schalkse dreumes, voltrekt zich in het jonge gezin een tragedie: zijn moeder Mie lijdt aan terminale maagkanker. Vanaf de diagnose tijdens haar zwangerschap in 2017 tot aan Mies overlijden, drie maanden na Terasu’s eerste verjaardag, filmde haar echtgenoot hun dagelijks leven met zijn telefoon. Vlug gemonteerde fragmenten uit huiselijke videofilmpjes en babyfoto’s verbeelden de doodnormale gelukkige roze wolk waarin het gezin zich lijkt te bevinden, totdat later, in beelden met een kalmer tempo, op de achtergrond de slangen en infusen van Mie te ontwaren zijn. Dan komt het onontkoombare beeld dat de pas 45-jarige Mie levenloos het huis wordt uitgedragen, en volgen opnamen van begrafenis en rouw. Maar de kleine Terasu moet door, en zijn vader ook.
De tweede helft van dit bewegende fotoalbum, waarin Mie niet meer in beeld is, vertelt over een leven dat noodgedwongen zijn doorgang vindt. Zonder commentaar, in collage-achtige vorm wordt deze ‘overgang’ dan weer ontnuchterend, dan weer aangrijpend weergegeven.