Dear Elnaz
Het jonge Iraanse echtpaar Javad en Elnaz had even gewone als grootse plannen. Al een jaar of twee woonden ze in Canada, waar ze naartoe waren verhuisd om te promoveren aan de Universiteit van Alberta. “We waren gelukkig, leidden een normaal leven”, zegt Javad met een brok in zijn keel. De mooie, intelligente en vrolijke Elnaz, die we soms in smartphonevideo’s te zien krijgen, kwam met 175 andere inzittenden op 8 januari 2020 om het leven, toen raketten van de Islamitische Revolutionaire Garde van Iran het passagiersvliegtuig waar zij in zat neerhaalden.
Het verdriet van Javad is nog vers. Troost, steun en begrip vindt hij bij zijn vrienden en de Iraanse studentengemeenschap in Canada, maar ook bij de filmploeg, die hij meeneemt naar plekken waar hij vaak met Elnaz kwam. Soms stromen zijn tranen, dan weer laat hij zijn woede op de Iraanse overheid de vrije loop. Zonder gêne laat hij zich gaan in deze passend ongepolijste film. Iedereen mag zien wat hem is aangedaan.