Doomed Beauty
Was haar schoonheid een vloek of een zegen? In elk geval waren zowel Adolf Hitler als Joseph Goebbels gefascineerd door de gevierde Oostenrijks-Tsjechische actrice Lída Baarová. Uiteindelijk was het Goebbels met wie ze een relatie kreeg. Daarvoor betaalden zij en haar familie na de oorlog een hoge prijs.
Baarová vertelt al kettingrokend haar tragische levensverhaal, maar roept weinig mededogen op. De tranen die ze af en toe plengt, zijn namelijk niet voor de slachtoffers van de nazi’s. Van Goebbels’ daden neemt ze afstand, niet van haar liefde voor hem. Ze wist destijds niet waar hij voor stond, beweert ze.
In plaats van haar tijdens het interview tegen te spreken, rijgt Helena Třeštíková historische beelden van wat er destijds speelde door haar verhaal heen. Beangstigend materiaal van Goebbels die tijdens de romance een grootschalige boekverbranding van Joodse literatuur organiseerde bijvoorbeeld. Daarnaast wordt dankbaar gebruikgemaakt van fragmenten uit de zwart-witfilms waarin Baarová met hart en ziel speelde. Ze voorzien haar verhaal van kleur, context én subtiel commentaar.