Six Million and One
Na de dood van zijn joodse vader, die in Oostenrijk de Holocaust overleefde, las regisseur David Fisher als enige van de kinderen diens memoires. Voor zijn film bezoekt David belangrijke plekken in Oostenrijk en spreekt hij in Amerika met bejaarde veteranen die zijn vader destijds uit het concentratiekamp hebben bevrijd. Als hij vervolgens toestemming krijgt de tunnel te bezoeken in Gusen, waar zijn vader dwangarbeid verrichtte, neemt hij zijn twee broers en zijn zus mee. Onderweg discussiëren, bekvechten, zwijgen en lachen de vier openhartig over de verschillende manieren waarop ze tegen elkaar, hun jeugd en het nut van deze reis aankijken. In voice-over horen we David voorlezen uit zijn vaders memoires, vaak op de plaats die erin wordt beschreven. Oude foto's en een lijst met '61 doodsoorzaken in Gusen', die met tussenpozen wordt voorgelezen door een vrouw die daarbij recht in de camera kijkt, illustreren het duistere verleden, dat onbevattelijk contrasteert met het huidige dagelijkse leven in Oostenrijk, waar zomaar een carnavalsoptocht voorbij kan komen, en met de vredige schoonheid van de omgeving. Tijdens de intieme en vaak zware gesprekken hebben vooral Davids twee broers moeite te communiceren. Maar telkens is er de cynische humor en de bevrijdende lach die de vier weer bijeenbrengt.