Watertight
Gedurende de afgelopen halve eeuw is het aantal bewoners per huishouden drastisch gedaald. Voor het eerst in de geschiedenis van de Westerse wereld is het eenpersoonshuishouden de dominante leefvorm. In Manhattan, de dichtstbevolkte wijk van New York City, wordt meer dan de helft van alle woningen bewoond door één enkel persoon. Voor hun installatie Watertight selecteerden kunstenaars Ziv Schneider en Caitlin Robinson twaalf New Yorkers die om verschillende redenen alleen wonen. Ze documenteerden hen en hun interieur met een draagbare 3D-scanner. Met behulp van de 'watertight'-functie van de Skanect-software en een 3D-printer is die informatie vertaald naar een serie miniatuurportretten, eivormige sculptuurtjes ter grootte van een hand. Ze tonen de woningen als capsules die de identiteit van hun bewoners weerspiegelen, maar doen ook denken aan de beschermende slakkenhuizen die heremietkreeften met zich meeslepen. Tezamen vormt de portretreeks een dwarsdoorsnede van een actueel demografisch fenomeen, een vorm van hedendaagse archeologie.