Hinterland - A Child Soldier’s Road Back to South Sudan
In 2002 speelt de jonge Soedanese asielzoeker Kon Kelei in de speelfilm Tussenland van Eugenie Jansen, over de vriendschap tussen een Soedanese vluchteling en een brommerige oude Indië-veteraan. Op dat moment was het asielverzoek van de voormalige kindsoldaat net afgewezen. Tijdens de filmopnamen en daarna leerde documentairemaker Albert Elings de jongeman om een camera te hanteren en een videodagboek te maken - beelden die ook in de film terugkomen. Wanneer de situatie in Sudan veilig genoeg is, besluit de filmmaker Kon te volgen tijdens zijn eerste reis terug naar zijn thuisland. Ze bezoeken Kons familie en zijn geboorteplaats en reizen door het door oorlog verscheurde land. Deze beelden worden doorsneden met fragmenten uit de afgelopen jaren in Nederland. Hij krijgt toch een verblijfsvergunning, begint een studie rechten en maakt zich met inzamelacties en lezingen sterk voor het lot van zijn achtergebleven landgenoten, voor wie hij zich sterk verantwoordelijk voelt. Zijn studie maakt het mogelijk hen te helpen, maar door zijn verblijf in het buitenland heeft ook een andere kijk op zijn thuisland. Dit leidt soms tot pijnlijke momenten, maar toch is Kon vastberaden om te helpen bij de opbouw van het nieuwe Zuid-Soedan, dat sinds deze zomer afgescheiden is van Noord-Soedan.