A2 is het vervolg op A uit 1997, een film over de religieuze sekte Aum Shinrikyo die verantwoordelijk was voor de dodelijke gasaanval in maart 1995 op een metrostation in Tokio. Wat filmmaker Tatsuya Mori betrof was daarmee de kous af, tot er een nieuwe wet kwam die ervoor zorgde dat de groep onder surveillance werd geplaatst. Mori ging terug om te filmen en registreerde het leven van alledag onder het oog van politie en vijandige buurtbewoners. De gedemoniseerde sekte blijkt te bestaan uit veelal zachtaardige, wereldvreemde en gevoelige mensen met groeiende twijfels over de juiste koers van hun gemeenschap. Hun beleefdheid en welwillendheid blijven niet zonder gevolgen: er groeit begrip bij de patrouillerende buurtbewoners en er worden zelfs vriendschappen gesloten. Tijdens Mori’s opnamen bij verschillende onderkomens van de sekte, zijn er tal van incidenten die duidelijk maken hoe de heersende opinie wordt bepaald door irrationele haat en angst. Rechts-extremistische nationalisten demonstreren met verve tegen Aum Shnirikyo, maar als ze een keer worden binnengevraagd door de sekteleden, durven ze slechts hun pamflet met leuzen bij de deur af te geven waarna ze, met duidelijk minder overtuiging, verder gaan met scanderen. Mori’s aanpak is voor het grootste deel registrerend, maar soms grijpt hij in met confronterende vragen en stellingen. Ook laat hij zich niets gelegen liggen aan (on)uitgesproken conventies. De bede ‘film dit maar niet’ lijkt voor hem juist het sein de camera nog preciezer op zijn onderwerp te richten.