On the Zenith’s Edge
Ze heeft de voornaam van een Bijbelse heilige en de achternaam van een Franse voorouder, maar de familiegeschiedenis van filmmaker Natyvel Pontalier gaat eigenlijk veel verder terug dan dat. In haar film On the Zenith’s Edge neemt ze een duik in de cultuur van haar Gabonese voorouders, die eeuwen geleden moest wijken voor die van christelijke kolonisten.
“Wie waren wij, voordat we werden ontdekt?” Dat is een van de dingen die Pontalier zich hardop afvraagt in haar begeleidende voice-over. Terwijl beelden van Gabonese jungles en dorpjes kalm voorbijtrekken, begeleid door een sussend geluidsdecor van krekels, haalt de filmmaker herinneringen uit haar familie op. Over transcendente ervaringen, waarbij voorouders contact maken om hun tradities levend te houden.
De muzikale en spirituele tradities van de Fangs, die uitgebreid aan bod komen, laten zien dat er in de afgelopen eeuwen niets verloren is gegaan. De opgelegde cultuur laat weliswaar zijn sporen na, maar daaronder is altijd een onverwoestbare eigenheid behouden gebleven.