Instant Dreams
De fotogeniek vervagende herinneringen van een Polaroidfoto versus een iPhone met daarin duizenden haarscherpe foto’s – treffender kun je de tegenstelling tussen het analoge en het digitale tijdperk niet verbeelden. In dit ambitieuze visuele essay verkent Willem Baptist de visionaire genialiteit van dr. Edwin H. Land, uitvinder van de Polaroidcamera. Ook nu houden diverse mensen zijn instantdroom nog levend. Stephen Herchen, oud-medewerker van Polaroid, verhuisde van Amerika naar Europa om er in een lab te werken aan een 2.0 versie. Christopher Bonanos, schrijver van het boek Instant: The Story of Polaroid, vertelt: "Toen ik hoorde dat Polaroid zou stoppen met het maken van film, voelde het alsof er een goede vriend overleden was." Kunstenaar Stefanie Schneider, die met haar laatste voorraad Polaroid-film werkt, gebruikt de vervaging die optreedt bij film die over de datum is, als extra esthetische laag in haar fotografische werk. De soundtrack is al even beeldend als de soms hypnotiserend expressieve beelden, waarin archiefmateriaal, interviews en beeldschone scheikundige reacties elkaar ontmoeten in een achtbaan van kleur en licht.