The Earthen Pot (Use and Discard)
Een groot aantal jonge meisjes in India wordt dagelijks mishandeld, misbruikt en daarna afgedankt. In de documentaire MATIR BHANR worden vijf van hen geïnterviewd. De twaalfjarige Namita moet het hele huishouden voor haar rekening nemen, en probeert ondertussen haar opleiding te voltooien. Haar zus overleed aan brandwonden, toegebracht door aangetrouwde familieleden. De daders werden al snel op borgtocht vrijgelaten. Ook Sufia wordt al jarenlang door haar man op alle mogelijke manieren mishandeld. Ze moest kerosine en thee met hete peper drinken, haar vingers werden gebroken en ze werd herhaaldelijk met een ijzeren stang geslagen. Toch probeert ieder van hen iets van haar leven te maken, en durven de meisjes aan een betere toekomst te denken. Filmmaker Debananda Sengupta heeft gebruikgemaakt van een onderzoek van de Universiteit van Jadavpur, afdeling Vrouwenstudies, waarvoor zeshonderd meisjes van het platteland en uit de stad zijn geïnterviewd over hun familiesituatie.