I Don’t Feel at Home Anywhere Anymore
De dertigjarige Viv Li volgt een kunstopleiding in België en woont al tien jaar buiten haar geboorteland China. In de kerstvakantie bezoekt ze negen dagen lang haar familie in Beijing, waar al gauw duidelijk wordt dat ze zich een buitenbeentje voelt. Haar oma vindt haar niet dik genoeg (“Wat eet je daar voor flutvoedsel?”), haar oom wil weten wat voor werk ze eigenlijk doet, een ontmoeting met een ex-vriend levert verdriet op. Politieke discussies leggen een diepe informatiekloof bloot.
Ontworteling is een pijnlijk proces, laat Li zien, maar er valt ook humor in te vinden. In korte, niet ondertitelde scènes (boventeksten vatten samen wat er gezegd wordt) toont haar korte film het ongemak van de uitvlieger die tijdelijk terugkeert naar het nest. Li mist Beijing als ze er niet is, maar wordt gek als ze er te lang blijft – het tergende lot van de migrant, subtiel vervat in bescheiden maar veelzeggende tableaus. Wanneer Li terugkeert in België, haar thuis, is de vervreemding compleet.