Eight Postcards from Utopia
Radu Jude’s fictiefilms, zoals Bad Luck Banging or Loony Porn (2021) en Do Not Expect Too Much from the End of the World (2023), gaan over de relatie tussen beelden en de werkelijkheid. In zijn nieuwe found footage-documentaire richt hij zich op advertenties. Samen met filosoof Christian Ferencz-Flatz kijkt hij naar de beeldvorming in Roemenië in de periode na 1989, toen het land van een socialistische eenpartijstaat in een kapitalistische democratie veranderde.
Zo wordt de Roemenen een droombeeld voorgespiegeld, vergezeld van de belofte dat dit door middel van consumentisme binnen ieders bereikt ligt: een utopie van fris ruikende schone was, een overvloed aan Pepsi en bier, en de mogelijkheid om geld om te zetten in meer geld. De montage benadrukt de absurditeit en vulgariteit van de advertenties, resulterend in een satirische komedie over de verlangens en angsten van de mens.