Kid Dynamite
Arthur Parisius alias Kid Dynamite (1911-1963) werd geboren in Suriname. Hier leerde hij de natuurgodsdienst winti kennen, die van grote invloed zou zijn op zijn leven en muziek. Eind jaren twintig kwam hij, als een van de eerste zwarten, naar Nederland. Hij kreeg steeds meer bekendheid als muzikant en in de jaren dertig speelde hij met zijn band in diverse gelegenheden. Hun op Zuid-Amerikaanse muziek geïnspireerde swingende jazz was mateloos populair bij het publiek, al vonden jazzpuristen het te commercieel. Eind jaren dertig keerden de autoriteiten zich tegen deze ‘negermuziek’, en moesten veel clubs sluiten. Na de oorlog ging Kid Dynamite nog op tournee door Europa, maar later taande de populariteit van zijn muziek. In 1963 kwam hij om bij een auto-ongeluk in Duitsland. Kids levensverhaal wordt verteld door voormalige collega’s, vrienden en door zijn ex-vrouw Bep en zijn zoons.