De Passanten
In DE PASSANTEN is een historisch krantengebouw het uitgangspunt. De film wekt aan de hand van belangrijke gebeurtenissen de geschiedenis van het Handelsbladcomplex - en zijn gebruikers - tot leven. Het gaat daarbij niet alleen om anecdotiek, want in de geschiedenis van het gebouw weerspiegelen zich de culturele verschuivingen, die zich de laatste anderhalve eeuw in Nederland hebben voorgedaan. Aristocratische families, journalisten, protesterende jongeren als krakers en punkers: zij allen passeren de revue. Het gebouwencomplex met zijn bewoners en gebruikers, en de vier straten die haar omringen, vormen een microgeschiedenis van de veranderingen in de Nederlandse samenleving.