The Battle over Citizen Kane
Aan de ene kant stond filmmaker Orson Welles, die op zijn 25e al op het omslag van Time Magazine stond, het nieuwe genie van Hollywood, een man wiens ambitie het maar liefst was om zijn naam uit te tillen boven alle andere uit de filmgeschiedenis. Aan de andere kant een verbitterde William Randolph Hearst, Amerikaans topuitgever, makelaar in politieke macht, mislukt politicus en filmbons van Hollywood, die op zijn 77e nog altijd een macht bezat die heden ten dage ondenkbaar is. Het waren Amerikanen buiten proportie, behept met een buitensporig zelfbeeld, omdat hun moeders overtuigd waren van het genie van hun zoon. Beide mannen waren fervente democraten, die ervan overtuigd waren dat ze voorbestemd waren de massa toe te spreken; publiciteitsnajagers die in staat waren hun leven en vermogen te geven aan openbare uitingen die hun genialiteit voor eens en altijd moesten bewijzen aan de wereld. In 1941 streden deze twee titanen van de Amerikaanse verbeelding om wat nu gezien wordt als de beste speelfilm die Hollywood ooit heeft voortgebracht, Citizen Kane, in een conflict dat hun beider toekomst zou bepalen en ruïneren.THE BATTLE OVER CITIZEN KANE werd in 1996 genomineerd voor zowel een Emmy Award als een Academy Award en werd vertoond op het Sundance Film Festival, in Berlijn op het International Forum of Young Cinema en op het 9e International Audiovisual Programmes Festival (FIPA) in Frankrijk.