Freedom Is a Big Word
Guantánamo Bay… en dan? Na dertien jaar wordt de 38-jarige Palestijn Muhammad vrijgelaten uit het beruchte detentiecentrum, waar hij werd uitgehongerd, gemarteld en vernederd. Hij krijgt de kans een nieuw bestaan op te bouwen in Uruguay, waar hem een woning en een uitkering wacht. Voorwaarde: na twee jaar moet hij zichzelf kunnen redden.
De film volgt de kalme, zeer vrome Muhammad in zijn dagelijks leven, vanaf de aankomst in zijn nieuwe land tot aan het einde van die tweejarige periode. Hij neemt taalles, leert autorijden, bidt, volgt trainingen, belt met zijn moeder en zoekt samen met zijn Uruguayaanse echtgenote kleertjes uit voor de komende baby. Terwijl hij gelaten worstelt met de bureaucratie, spreken zijn ogen boekdelen. Op goed getimede momenten horen we hem in voice-over praten over zijn traumatische ervaringen in de gevangenis. Meestal zien we hem echter naar werk zoeken. Maar wie neemt hem aan? Freedom Is a Big Word laat zien hoe goede wil kan veranderen in onmacht. Een confrontatie met de realiteit.