In 1964, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, maakte regisseur Stanley Kubrick de satirische speelfilm Dr. Strangelove or: How I learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Daarin ontrafelde hij de mogelijkheid van een atoomoorlog in al zijn absurditeit. De zwart-witfilm is even hilarisch als verontrustend en tot op heden een klassieker. Want hoe ondenkbaar is het volgende plot: de flippende Amerikaanse generaal Jack Ripper (Sterling Hayden) stuurt op eigen initiatief B-52's met atoombommen naar Rusland, omdat "communisten de lichaamssappen van Amerikanen vervuilen". Kapitein Mandrake (Peter Sellers) probeert Ripper tot rede te brengen, terwijl in de War Room, vol opgetrommelde kopstukken van de Amerikaanse regering en het leger, president Merkin Muffley (ook gespeeld door Peter Sellers) de dronken Russische president telefonisch probeert te overtuigen dat de aanval een vergissing is. In de tussentijd vecht Muffley nog een ideologisch conflict uit met generaal Buck Turgidson (George C. Scott). Op 51.09 minuut verschijnt de excentrieke, ex-nazigeleerde Dr. Strangelove (weer Peter Sellers), die het bestaan van de vernietigende Russische Doomsday Machine bevestigt. Eén Amerikaans vliegtuig, onvindbaar geraakt boven Rusland, stevent ondertussen onstuitbaar op zijn doel af.