The Island President
Sinds Mohamed 'Anni' Nasheed - met dank aan een vreedzame revolutie - in 2008 de eerste via vrije verkiezingen gekozen president werd van de Malediven, heeft hij zich een doel gesteld: het wereldwijd op de agenda zetten van het terugdringen van co2-uitstoot. Er is nogal wat haast bij, want de bijna tweeduizend eilanden tellende Malediven zinkt waar je bijstaat. Aangezien Nasheed tijdens de dictatuur die zijn land dertig jaar teisterde, achttien maanden doorbracht in eenzame opsluiting, is hij niet bang zijn tanden ergens in te zetten. De documentaire volgt de aimabele en immer positief ingestelde president in de aanloop naar de VN Klimaatconferentie in Kopenhagen in 2009. Getoond wordt hoe hij de ene na de andere ludieke publiciteitsstunt uit zijn mouw tovert - de eerste kabinetsvergadering onder water bijvoorbeeld - en zich een ongeluk lobbiet om een goede deal in Kopenhagen te garanderen. Inzet: de co2-uitstoot terugdringen tot 350 deeltjes per miljoen. Zijn grootste tegenstanders: China en India. Als een spannende Hollywood-film ontvouwen de ontwikkelingen zich naar het \i moment supr\'eame\i0 : zenuwslopende onderhandelingen, compromissen die adhoc moeten worden afgewogen, het sussen van onvrede bij de achterban. Nasheeds missie wordt kracht bijgezet met bevlogen camerawerk en indrukwekkende muziek van Stars of the Lid en Radiohead.