Education, Education
Jaarlijks proberen negen miljoen Chinese jongeren geplaatst te worden op een universiteit. De besten worden toegelaten tot de topuniversiteiten, met uitzicht op een mooie toekomst. De rest moet zich zien te redden met het aanbod aan privé-instituten. Hoe wild het er daar aan toe gaat wordt op pijnlijke wijze duidelijk gemaakt in deze documentaire. Regisseur Chen Weijun volgt drie jongeren op de voet: de scholiere Wang Pan, wier score te laag is om in aanmerking te komen voor een goede universiteit en die zich aan het beraden is op haar toekomst; de net afgestudeerde Wan Chao die op zoek is naar een baan en daarbij ontdekt niet voldoende toegerust te zijn voor de arbeidsmarkt; en Wang Zhenxiang, die het Chinese platteland afreist om potentiële studenten te werven voor een malafide universiteit met behulp van gladde praatjes en leugenachtige powerpoints. Chen verweeft hun aangrijpende persoonlijke geschiedenissen tot een groter verhaal dat veel minder rooskleurig is dan de Chinese overheid waarschijnlijk zou willen. Want hoewel educatie nog steeds geldt als het middel bij uitstek om aan armoede te ontsnappen, laat deze documentaire zien dat door de markt open te gooien niet verheffing van het volk, maar het verdienen aan dat volk de drijfveer is geworden.