Besieged
De moderne tijd lijkt mijlen ver weg in deze korte film over een oude man, een ezel en een houten kar. Dag in dag uit rijden de man en zijn ezel karrenvrachten bakstenen van de bakkerij naar de bouwplaats. In precies gekadreerde, fraaie, en soms theatraal uitgelichte beelden laat Mohammad Reza Akbari zien hoe het productieproces verloopt vanaf de kale klei tot de gebakken stenen die door de man vervoerd worden naar de plek waar ze hun eindbestemming krijgen. Dialoogloos, maar begeleid door een expressieve soundtrack, volgen we de man in zijn dagelijkse gang. Is het inbeelding of kijkt de ezel inderdaad al onwillig in de camera, vooruitblikkend op zijn naderende werkweigering? Dat is het moment waarop hij zijn baas te kennen geeft dat hij zelf de kar maar moet gaan trekken. Behalve een minidocumentaire over een archa\'efsch baksteenproductieproces zoals die ook al door Akbari's landgenoot Abolfazl Jalili in beeld werd gebracht in diens rauwe semidocumentaire \i Dance of Dust\i0 , is \i Besieged\i0 ook een vertelling met een allegorische dimensie. Akbari toont hoe een bestaan, net als een huis, is opgebouwd uit onderdelen die elkaar ondersteunen. Als er een cruciaal element wegvalt, in dit geval de ezel, dan lijkt de toekomst niet meer zeker.