Yap... How Did You Know We'd Like TV?
Yap is een klein eiland, een onderdeel van de Trust Territory of the Pacific Islands, dat Amerika na de Tweede Wereldoorlog door de Verenigde Naties kreeg toegewezen als een 'strategische trust'. Dit had enorme gevolgen voor de bevolking van Yap. De Verenigde Staten brachten veel welvaart, maar critici meenden dat dit op een verkeerde manier gebeurde. Er stond immers niets tegenover, zodat de Yaps hun eigen cultuur de rug toekeerden, in ruil voor de zo gul verstrekte Amerikaanse waarden en instituties. De visvangst en akkerbouw werden vervangen door voedsel uit blik en bier, het dorpsleven door leven in sloppenwijken. Voor de eilandbewoners deden de Verenigde Staten niets wat niet in hun strategische eigenbelang paste. In 1979, tijdens de onderhandelingen die leidden tot de 'Compact of Free Association' met de V.S., kreeg Yap een televisiestation. Die zendt sindsdien een constante stroom Amerikaanse programma's en commercials uit, verzorgd door de wat mysterieuze 'Pacific Taping Company' uit Los Angeles. De lokale oppositie tegen de televisie wordt steeds groter. De opposanten beschouwen het medium als een bedreiging voor hun fragiele samenleving, waarin de buitenstaanders hen andere normen en waarden op proberen te dringen.