Prisoners of the Caucasus
Veel materiaal van oorlogsverslaggevers haalt de journaals niet. In deze documentaire over de Russisch-Tsjetsjeense oorlog worden deze beelden wel gebruikt. Af en toe is het zo gruwelijk, dat de makers het alleen in zwart-wit laten zien. Soms gaat het beeld op zwart en hoor je alleen de geluiden. Omdat je weet wat er gebeurt, zijn ook die bijna niet te verdragen. Natuurlijk toont de film ook andere aspecten van de oorlog: de soldaten terwijl ze wachten op de lunch, of als ze per helikopter het slagveld verlaten. Maar het is een overduidelijk pleidooi tégen deze oorlog. Er wordt een parallel getrokken naar het boek A Prisoner in the Caucasus van Leo Tolstoi. Anderhalve eeuw geleden vochten de beide volken ook al tegen elkaar. Tolstoi was een van de Russische soldaten. Hij las in de ogen van de mensen: waarom zijn jullie hier? De verteller herkent dit en beantwoordt de vraag vol cynisme: ‘De Russen vallen Tsjetsjenië aan, omdat het leger er het materieel en de manschappen voor heeft.’