Waco: The Rules of Engagement
Het ging de geschiedenis in als collectieve zelfmoord, de gruwelijke dood van tientallen volgelingen van sekteleider David Koresh in Waco, Texas. Maar filmmaker William Gazecki onthult met zijn schokkende documentaire een heel andere werkelijkheid over de gebeurtenissen van april 1993. De 51 dagen durende belegering door de Amerikaanse overheidsorganisaties van het wooncomplex van de Branch Davidians, zoals de gelovigen zichzelf noemden, blijkt een lange aaneenschakeling van fouten, miscommunicatie en leugens - met fatale gevolgen. Hardnekkig onderzoekt Gazecki ieder aspect van de belegering en wat daaraan voorafging. Hij kreeg een onvoorstelbare hoeveelheid visueel bewijsmateriaal bij elkaar, waarmee hij de lezing van de Feds overtuigend weerlegt. Het door de media en FBI verspreide beeld van de Branch Davidians als asociale, drugsgebruikende godsdienstwaanzinnigen blijkt ver bezijden de waarheid, zodat de extreem wrede tactieken van de overheidsdienaren zeer ongerechtvaardigd blijken. Bovendien had het conflict makkelijk op vreedzame wijze beëindigd kunnen worden als de FBI niet eenzijdig de onderhandelingen had afgebroken. Des te wranger is de afloop van de belegering. Gazecki spaart de kijker niet; vooral de infrarood-luchtopnamen die de uiteindelijke bestorming en de brand in het complex tonen, zijn zowel gruwelijk als indrukwekkend. Met WACO: THE RULES OF ENGAGEMENT bewijst Gazecki hoe gemakkelijk de overheid, geholpen door de media, de publieke opinie kan manipuleren ten koste van een kleine groep andersdenkenden.