Cane Toads - An Unnatural History
Het schijnt dat er in Australië nogal wat mensen zijn die kikkers en padden fascinerende dieren vinden. Van alle dieren die op juwelen of versieringen worden afgebeeld, zijn zij het meest geliefd. De makers van CANE TOADS gaan nog een stapje verder. Volgens hen is de Australische rietpad op te vatten als metafoor voor alles wat je maar kunt bedenken. Van de internationale industrialisatie tot natuurrampen en van genetische manipulatie tot de evolutietheorie. Natuurlijk heeft het geheel een hoog parodistisch gehalte, maar de mensen die in de film aan het woord komen hebben allemaal zo hun eigen verhaal met betrekking tot de padden. Een dame geeft ze kattenvoer, een vrachtwagenchauffeur maakt er een sport van om ze te overrijden, en een klein meisje speelt ermee als een huisdier. Wat begon als een grap, leidde bij de makers gaandeweg toch tot verbazingwekkende inzichten over hoe de wereld in elkaar steekt. Het lijkt allemaal overdreven gesteld, maar in iedere grap schuilt zoals bekend een kern van waarheid.