Bellingcat – Truth in a Post-Truth World
Wie kunnen we tegenwoordig nog geloven? In een tijd waarin overheden nepnieuws de wereld in slingeren om voor verwarring en twijfel te zorgen, wordt het steeds ingewikkelder om de waarheid boven tafel te krijgen. Terwijl de bekende nieuwsinstituten nog altijd via hun eigen vaste bronnen de feiten checken, beginnen handige internetgebruikers te ontdekken dat ze dat ook zelf kunnen doen. Slimmer en nauwkeuriger.
Bellingcat – Truth in a Post-Truth World volgt een internationaal team van burgerjournalisten dat hun kennis van sociale media, reconstructietechnieken en audio-analyses inzet om diepgravend onderzoek te doen. Naar de MH17-ramp bijvoorbeeld, via Google Earth, dashcam-beelden en Facebookprofielen. Of naar de misstanden in Syrië, waarbij video’s nauwkeurig worden gecontroleerd op echtheid, om vervolgens te worden opgeslagen in een grote database voor mogelijk toekomstige rechtszaken.
Regisseur Hans Pool zet alles glashelder uiteen via interviews die vol zitten met intrigerende, actuele voorbeelden. Zelfs de belangrijkste instanties en autoriteiten, zo blijkt, moeten het afleggen tegen de vindingrijkheid van een kleine groep vrijwilligers.