A Little Bit of Paradise
In schitterende uitsnedes vangt Andrzej Cichocki de alledaagse momenten uit het leven van een gezin dat in Silezië vlak buiten een stad woont. In deze uithoek, met de fabriekspijpen op de achtergrond, struinen de kinderen vrij rond door de natuur. Alles is een speelplein in hun ogen, van het omliggende landschap tot het rommelige erf dat vol staat met spaanplaten en emmers. Hier slacht de vader onder het oog van de kinderen een gans, dopen de meiden gillend hun haar in emmers vol water en kijken ze met geverfde vlaggetjes op hun wangen naar een voetbalwedstrijd van het Poolse elftal.
Het beweeglijke camerawerk roept de energie op van een druk gezin, dat de eindjes aan elkaar moet knopen, maar ook de grootste lol heeft samen. Deze opnamen worden afgewisseld met rustige, uitgekiende beeldcomposities, waarin de vermoeide moeder uit het raam staart of het jongste kind toekijkt hoe zijn vader de huid van de gans boven een vlam afbrandt. Cichocki romantiseert de armoede niet, maar laat zien dat hun wereld onlosmakelijk is verbonden met de natuur om hen heen.