Last Chapter
In 1984 glijdt een lange smalle boot door de San Juan rivier, de grens tussen Nicaragua en Costa Rica. Aan boord bevindt zich een groep internationale journalisten, op weg naar een persconferentie met guerrillaleider Ed\'e9n Pestora in La Penca. Een Deense fotograaf klemt zijn apparatuur tegen de borst. Een bom, zo blijkt niet veel later, die vier mensen doodt en tientallen gewonden maakt. Een van hen, journalist Peter Torbi\'f6rnsson, keert 25 jaar later terug naar Nicaragua. De boomlange Zweedse zestiger komt verhaal halen over de bomaanslag. Dat blijkt niet eenvoudig in een land dat gebukt gaat onder het trauma van een jarenlange burgeroorlog. Als een ware detective gaat Torbi\'f6rnsson op zoek naar de verantwoordelijken voor de aanslag. Maar het onderzoek in Nicaragua is ook een heftige confrontatie met zijn eigen schuldgevoel over La Penca. Had Torbi\'f6nsson de aanslag kunnen voorkomen? In voice-over en rechtstreeks in de camera analyseert hij (in het Engels, Spaans en Zweeds) zijn bevindingen en zijn persoonlijke schuldvraag op journalistieke wijze: helder geformuleerd en met enige afstand. En passant schetst de film ook een beeld van een gedesillusioneerd, verarmd volk. Komt de waarheid boven tafel? Of is het beter om het verleden te laten rusten?