Mariupolis
Mantas Kvedaravičius maakte dit aandachtige portret van de bewoners van de Oekraïense stad Marioepol in het voorjaar van 2015, vlak na de Russische bezetting van de Krim. Anno 2022 is Marioepol met de grond gelijkgemaakt en Kvedaravičius niet meer in leven; de Litouwse regisseur werd gedood terwijl hij in Marioepol de Russische invasie documenteerde.
In 2015 raakte de stad al verstrikt in het conflict tussen separatisten en de Oekraïense regering. Ondanks de dreiging gaat het leven door, met alle vreugde, liefde en zorgen: een vader die met zijn kinderen speelt, een schoenmaker die schoenen blijft lappen, meisjes die gaan vissen. De tram baant zich piepend een weg door de stad. In de verte klinkt geweervuur.
Kvedaravičius filmde ook de prachtig aangeklede jongeren tijdens theaterrepetities, een gloeiendhete metaalfabriek waar arbeiders een veiligheidstraining krijgen, een bruiloft met een stralende bruid. Zo vindt hij menselijkheid en poëzie in een stad aan (toen nog) de rand van de oorlog. Dit collectieve fresco is een visueel krachtig eerbetoon aan Marioepol, opgedragen aan zijn dichters en schoenmakers.