Van jeugd, strijd en arbeid
De Algemene Nederlands Bouwarbeidersbond vroeg Ivens om een reportage te maken van het jeugdkamp dat ze elke zomer voor haar jonge leden organiseerde. Samen met Joop Huisken en Mark Kolthoff trok Ivens naar de Veluwe, waar het kamp werd gehouden. Het drietal maakte opnamen van de verschillende activiteiten, zoals het schuilen voor de regen, de wasbeurt in de morgen, een wandeltocht, het klaarmaken van het eten. Afgezien van enkele opnamen, waarin de invloed van avant-garde opvattingen duidelijk terug te zien is, ontstijgt de film niet het niveau van een reportage. NB Alleen de eerste acte van deze film is teruggevonden.