Witness 360: 7/7
Op 7 juli 2005 werd Londen opgeschrikt door een serie vernietigende bomaanslagen. Vier zelfmoordterroristen van Al Qaida bliezen zichzelf op in de metro en een stadsbus. Er vielen 52 doden en ruim 700 gewonden bij de aanslag, die geldt als de ernstigste op Britse bodem sinds de bomaanslag op een vliegtuig boven het Schotse Lockerbie in 1988. In één klap was het Britse zelfbeeld als tolerante multiculturele samenleving aan diggelen. Islamofobie stak de kop op, wantrouwen en haat slopen als een ziekte het dagelijks leven binnen. Witness 360 maakt duidelijk wat de aanslagen betekenden op individueel niveau. Een overlevende vertelt hoe zij de bewuste dag heeft beleefd, maar vooral ook hoe de gebeurtenissen haar daarna bleven achtervolgen. Dat maakt deze vorm van virtual reality-journalistiek veel meer dan een re-enactment of een registrerend ooggetuigenverslag. De angst die na de aanslag onderhuids voortwoekert, is misschien wel heftiger dan de explosies zelf. Slim gebruik van associatieve beelden maakt inzichtelijk en invoelbaar wat niet te direct te tonen valt en zelfs moeilijk te beschrijven.