Koma
In de vroege jaren vijftig bereikt de massale onderdrukking in de Sovjet-Unie een hoogtepunt. Maria leeft in een van de werkkampen in het ijzige noorden, algemeen bekend als de Goelags. Ze werd gearresteerd nadat ze op een studentenfeestje een gedicht voorlas van de reactionaire dichter Tsvetaeva. In de onmenselijke omstandigheden van het kamp moet ze niet alleen vele vormen van misbruik het hoofd bieden, maar uiteindelijk zelfs kiezen tussen haar kind en de man van wie ze houdt. Als een simpel gedicht dit gewone meisje in de gevangenis kan laten belanden, kan morgen iedereen de volgende zijn. Filmmakers Nijole Adomenaite en Boris Gorlov hint er subtiel naar dat wat oogt als een extreme situatie, in feite een zeer realistisch vooruitzicht was voor iedereen die leefde onder het Sovjetregime. De harde realiteit van het strafkamp wordt zonder opsmuk in beeld gebracht, waardoor het des te harder aankomt. Vervuld van de horror die inherent was aan het Stalinistische tijdperk, toont de film de effecten van het regime op de mensen die eronder leefden.