Stealing Africa
Rüschlikon is een steenrijke plaats in Zwitserland waar meer belastinginkomsten dan -uitgaven zijn. Dat alles is te danken aan vooral één inwoner: Ivan Glasenberg, CEO van Glencore, een bedrijf dat koper delft in Zambia en daar nauwelijks belasting over betaalt. In Zambia leeft 60 procent van de bevolking van minder dan een dollar per dag, en is 80 procent werkeloos, ondanks dat het land de derde grootste kopervoorraad ter wereld heeft. In deze documentaire probeert regisseur Christopher Guldbrandsen een antwoord te krijgen op de prangende vraag: hoe is het mogelijk dat een straatarm land als Zambia zelf nauwelijks profiteert van haar eigen bodemschatten? Hij laat onderzoekers en politici verschillende kanten van de situatie belichten. Glencore wordt in kaart gebracht als een multinational die weinig naamsbekendheid geniet, maar wel 60 procent van de mondiale koperproductie in handen heeft. Ondertussen heerst in Zambia ook de gedachte dat de belastingsituatie omgebogen moet worden. Guldbrandsen volgt Guy Scott, de blanke vicepresident van Zambia, die het tot zijn missie heeft gemaakt om eerlijke belastingtarieven in te stellen voor de koper in het land. Het is echter een traag juridisch proces dat om een lange adem vraagt.