La Défense, a Live Photo Video Essay
Paulien Oltheten is een antropoloog van de vierkante millimeter. Ze concentreert zich op het alledaagse en schijnbaar onbeduidende: het loopje van een passant, de manier waarop koffers worden vastgehouden, de lichaamshouding van kantoorvolk op de roltrap. Ze probeert patronen en routines te ontdekken. Die legt ze vast in foto's, schetsen en filmpjes. In 2011 resulteerde dat in A Sort of Lecture, een doos vol documentatiemateriaal waarmee de lezer zelf een beeld van het leven op straat kan samenstellen. Jaren later heeft Oltheten haar papieren lezing omgezet in een live performance. Ze vertelt over haar bevindingen in La Défense, de zakenwijk van Parijs. We leren waarom zij bepaalde voorbijgangers of gebeurtenissen interessant vindt en hoe ze als een detective probeert verbanden te ontwaren in de ongelijksoortige informatie. We leren kijken zoals zij. En bekijken haarzelf vervolgens met die nieuwe ogen om ieder gebaar objectief onder het vergrootglas te leggen. De kijker wordt bekeken.