The Prism: Krisis Greece 2011
The Prism is een online platform voor multimediale documentairemakers en fotojournalisten, opgericht tijdens de winter van 2010-2011 in Griekenland. Met hoofdstad Athene als broeierig middelpunt, maar verder geografisch flink verspreid, van de grens met Turkije (een 'lek' voor immigranten), via de hoogste berg in Centraal Griekenland tot een onherbergzame bergflank op Zuid-Kreta, zijn veertien verslaggevers op pad gegaan. De oogst: een kleurrijk mozaïek van minidocumentaires, die per thema, per maker of geografisch aan te klikken zijn op de eenvoudige, toegankelijke site. De initiatiefnemers, Nikos Katsaounis en Nina Paschalidou - die het project uit eigen zak financierden - kozen ervoor fotojournalisten om te scholen tot 'multimediale verhalenvertellers'. De verschillende filmpjes laten zien wat de traditionele media laten liggen. Twee voorbeelden: Riders on the Storm volgt een groep die zich met het onwaarschijnlijke transportmiddel van een geavanceerde fiets in de straten van Athene wagen en zo een alternatief voor de toekomst laten zien. En Radical Youth volgt de opkomst van links-radicale jongeren die met hun molotovcocktails het recht in eigen hand nemen. Opvallend genoeg overigens niet van een Griek, maar van van een jonge Spanjaard die vers aangekomen meteen aan dit project begon.