The Great Abandonment
Creperen aan de gevolgen van de lockdown of door het coronavirus? Dat is de wrange keus waar 11 miljoen arbeidsmigranten in India zich voor gesteld zien, als ze halsoverkop hun werkplek in de steden moeten verlaten. Premier Modi ziet de lockdown voor de 1,3 miljard inwoners van India als een gezamenlijk offer om de verspreiding van het virus tegen te gaan, maar zijn oproep is vooral een manier om het leed van de pandemie af te schuiven op de allerarmsten.
Door het wegvallen van werk moet het gezin van Anees en Afsanah in Mumbai op straat slapen, telkens weer opgejaagd door de politie. En een laatste groepje bouwvakkers werkt weliswaar door, maar uitzicht op loon of voedsel is onzeker. Intussen grijpen vakbondsleiders hun kans om een arbeidersrevolutie aan te wakkeren, maar de protesten leveren niets op, behalve de verdere beteugeling van tegengeluiden.
De aandachtig gefilmde, aangrijpende beelden van de straat worden afgewisseld met de oorlogsretoriek van de nieuwsstudios en Modi’s theatrale televisietoespraken tijdens deze strengste, grootste en ondraaglijkste lockdown ter wereld.